Aernout Overbeeke slaat vier maal toe

Aernout Overbeeke’s project NDOTO komt dezer dagen op vier manieren tot ons: tot 8 januari bij galerie Eduard Planting, tot 28 november op de kunstbeurs PAN en van 27 november tot 9 jannuari in het CoBrA museum. En dan is intussen ook het boek NDOTO – Tanzania – Dream verschenen bij Ludion.
Pim Milo meldt in een toelichting:

Aan het begin van deze eeuw begon Overbeeke een persoonlijk project waarvoor hij acteurs en dansers in zijn studio fotografeerde, gebruikmakend van voorwerpen uit zijn omvangrijke collectie etnografica: maskers, wapens en sierraden meegenomen van zijn reizen naar Afrika, Australië, Japan en voormalig Nieuw-Guinea. Dit project bracht hem ertoe naar Tanzania af te reizen en de Masaï in hun eigen biotoop te documenteren, gedreven door het verlangen om een cultuur die langzaam maar onherroepelijk haar eigen identiteit verliest, voor eeuwig vast te leggen.

De fotoafdrukken voor Ndoto, Tanzania Dream werden door Overbeeke zelf gemaakt op barietpapier dat ontwikkeld werd in een lithontwikkelaar. Dat resulteert in een grafische, uiterst contrastrijk werkende emulsie met maximale densiteit en een zeer hoge contourscherpte. Bij dit type ontwikkelaar neemt bij een toenemende ontwikkeltijd het gamma eerst toe tot een maximum om vervolgens weer te dalen. De optimale ontwikkeltijd ligt juist voor dit maximum. In wezen is het procedé bedoeld voor puur zwart-witwerk. Door het papier een voorbelichting te geven, ontstaat een heel mooie grijsschaal die net zo lang of kort wordt als Overbeeke dat wil, afhankelijk van de belichtingstijd. Het is een volledig te sturen proces, waarbij Overbeeke de materie de baas blijft. Zoals hij alles tot in de perfectie onder controle houdt.

De Cobra kunstenaars (het Cobra Museum bestaat 15 jaar) lieten zich door etnografica inspireren, reden waarom het project van Overbeeke zo goed bij het Cobra Museum past.

Meer bij: PhotoQ Agenda

www.cobra-museum.nl