De onderwerpen hielden van Wubbo de Jong

In een met familie, vrienden en collega’s volgestroomd en daardoor zeer warm Huis Marseille in Amsterdam is op woensdag 18 september het boek ‘Amsterdam & de rest van de wereld’ gepresenteerd, een overzicht van het werk van de eind juli overleden fotograaf Wubbo de Jong. ‘De beste’, zoals redenaar Ed van Thijn, nooit zuinig op bijvoeglijke naamwoorden maar wel recht uit het hart, memoreerde.
‘Amsterdam & de rest van de wereld’ is een fotoboek geworden voor de liefhebbers van fotografie uit de jaren zeventig en tachtig: recht voor zijn raap, contrasterend zwart-wit, een liefderijk oog voor de mensen, zorgvuldig gekozen beelden uit de werkelijkheid geplukt. Wubbo de Jong behoorde in die klasse tot de Nederlandse meesters.

Bij het doorkijken van het boek doemen verwijzingen op naar André Kertész, Ed van der Elsken, Henri Cartier-Bresson, Don McCullin. Waar Alfred Eisenstaedt in 1945 in New York een marinier en een verpleegster kussend vastlegde, deed Wubbo de Jong dat (overigens zonder enscenering) met een soldaat en zijn vriendin in 1990 in het Roemeense Brasov.

Opvallend is de kracht die De Jongs portretten uitstralen. Stuk voor stuk eenvoudig en overtuigend. Een gave die is voorbehouden aan fotografen met een bijzonder karakter. Parool-hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen: ‘Zijn onderwerpen hielden van Wubbo de Jong.’ De fotograaf zelf: ‘Ach, als het snel moest en zwartwit, dan was ik wel aardig.’

Klein inkijkje in het boek met informatie over prijzen en verkrijgbaarheid.

Foto: voor en achterkant van de omslag.